قیر محلول

چطور میتوانیم کمکتان کنیم؟

برای پشتیبانی با دفتر ما تماس بگیرید
قیر محلول

قیر محلول

 قیر محلول یا Cut Back از حل کردن قیر خالص در یک حلال مناسب نظیر بنزین ، نفت سفید و یا گازوئیل بدست می آید. این قیر در درجه حرارت محیط مایع است و با حرارت کمی باعث می شود مایع گردد . البته نوع و خاصیت قیر محلول بستگی به نوع و نسبت ماده ای که به عنوان حلال استفاده می شود دارد . بطوریکه هر اندازه مقدار ماده نفتی در قیر محلول بیشتر باشد روانی آن بیشتر و در نتیجه ویسکوزیته آن کمتر خواهد بود . البته سرعت گیرش و یا سفت شدن این نوع قیر بستگی به نوع محلول دارد بطوریکه اگر از بنزین برای حل کردن قیر خالص استفاده شود به دلیل سرعت بالای تبخیر بنزین ، قیر حل شده در بنزین سریع تر سفت می شود که در اصطلاح به آن قیر زود گیر یا Rapidly Curing و به اختصار RC می نامند چرا که پس از مصرف قیر ، بنزین آن به سرعت تبخیر می شود و قیر خالص به جا می ماند . همچنین اگر از نفت سفید به عنوان حلال قیر استفاده شود به علت دیر بخار شدن نفت سفید به بنزین ، محلول را کند گیر یا Medium Curing و به اختصار MC می نامند و هرگاه از گازوئیل یا فرآورده های سنگین تر نظیر نفت گاز یا نفت کوره به عنوان حلال قیر استفاده شود به آن قیر دیرگیر یا Slow Curing و به اختصار SC نامیده می شود .

 از جمله ویژگی های قیر محلول می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • عدم نیاز به وسایل گرم کردن قیر به هنگام کاربرد
  • تجزیه شدن قیر در حرارت بالا
  • سرد شدن قیر در هنگام کار
  • نفوذ مناسب در مواد معدنی متخلخل
  • کاهش زمان عملیات در هنگام مصرف

این قیر در انواع آسفالت های پوششی و ماکادامی مورد استفاده قرار می گیرد ، همچنین این نوع قیر بر اساس درجه گرانروی شان درجه بندی می شوند .

قیرهای معمولی مانند قیر ۶۰/۷۰ یا ۸۵/۱۰۰ در دمای محیط به صورت جامد و یا نیمه جامد هستند و برای اینکه مورد استفاده قرار بگیرند باید این نوع قیر ها را حرارت داد تا به مایع تبدیل شوند ، اما در برخی موارد استفاده از حرارت برای گرم کردن قیر امکان پذیر نیست و یا مشکل تجزیه شدن قیر در دماهای بالا وجود دارد و یا اینکه نمی خواهند قیر در هنگام کار سرد شود ، در چنین مواردی از قیر های محلول استفاده می شود . 

قیر های محلول از حل کردن قیر های خالص در حلال های نفتی به دست می آید. نوع و کیفیت قیر های محلول به کیفیت قیرهای خالص اصلی ، نوع و مقدار حلال  بستگی دارد . هر اندازه مقدار حلال های نفتی در قیر محلول زیادتر باشد ، روانی یا ویسکوزیته آن بیشتر است . معمولا درصد حلال مصرفی در قیرهای محلول از ۱۰ تا ۵۰ درصد تغییر می کند.

موارد کاربرد : 

قیرهای محلول در راهسازی برای اندودهای سطحی ، نفوذی ، آسفالت سطحی ، آسفالت سرد کارخانه ای و یا آسفالت مخلوط در محل و غیره مصرف می شود . قیر های محلول بر حسب سرعت گیرش و نوع حلال به سه گروه اصلی زیر طبقه بندی می شوند : 

قیر محلول زودگیر Rc:

در قیرهای زودگیر از یک حلال سبک استفاده می شود که به سرعت تبخیر گردد . معمولا برای تهیه قیر محلول زود گیر از بنزین به عنوان حلال استفاده می شود . بعد از مصرف قیر محلول ، زود تبخیر شده و قیر اصلی برجای می ماند .

برای نام گذاری انواع قیر این نوع قیر از نماد RC استفاده می شود . چهار نوع قیر زود گیر عبارتند از RC-70 و RC-250 و RC-800 و RC-3000 که بر حسب گراتوری تعریف شده است . 

در قیر های محلول کند گیر از حلالی استفاده می شود که سرعت تبخیر سریع نیست و قیر با سرعت کمتری سفت می شود . برای تهیه قیر محلول کند گیر معمولا از نفت سفید به عنوان حلال استفاده می شود که سرعت تبخیر حلال از بنزین کندتر و طولانی تر است . گرانروی قیر های کندگیر از ۶۰ تا ۶۰۰۰ سانتی استوک است . 

قیر محلول دیرگیر SC : 

قیر های دیر گیر را روغن را هم می نامند . برای تهیه قیر محلول دیر گیر از روغن ها و یا حلال های سنگین مانند گازوئیل یا نفت سیاه استفاده می شود .به علاوه برشی از نفت خام که هنوز بخش روغن موتور از آن جدا نشده است را روغن راه یا قیرمحلول دیر گیر می نامند . گیرش روغن راه بعد از مصرف مدت زیادی طول می کند .این قیر ها را میتوان مانند قیرهای خالص ، مستقیما از تقطیر نفت خام بدست آورد. 

 

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید

error: محتوای این وب سایت محفوظ شده است و قابلیت کپی برداری ندارد !